Perkembangan teknologi berkembang
dengan begitu pesat era globalisasi kini. Justeru, para guru perlu meningkatkan
lagi pengetahuan mereka seiring dengan peningkatan tersebut. Hal ini
menyebabkan guru yang kurang berkemahiran perlu lebih banyak mempelajari
hal-hal yang berkaitan dengan ICT. Tambahan pula, di sekolah terdapat ramai
guru yang sudah berusia yang mana boleh dikatakan sebagai “buta IT” dan sukar
bagi mereka menyahut seruan KPM untuk mengaplikasi penggunaan ICT ini di dalam
pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Para guru perlu berdepan dengan transformasi pendidikan ini dek kerana kanak-kanak era ini lebih cenderung kepada teknologi. guru juga perlu memainkan peranan penting dalam hal ini.
Oleh itu, antara cadangan yang boleh dikemukan adalah dengan memperbanyakkan kursus-kursus kepada
para guru mengenai penggunaan Frog VLE. Hal ini kerana, guru tidak mempunyai
masa yang mencukupi untuk mempelajari cara menggunakan aplikasi ini dek kerana
beban tugas guru semakin meningkat dari hari ke hari. Oleh itu, dengan adanya
kursus para guru ini dapat mengecualikan diri dalam beberapa jam untuk
sepenuhnya mempelajari penggunaan Frog VLE ini. Para pentadbiran sekolah perlu
memainkan peranan yang penting agar membantu para guru yang kurang berkemahiran
ini untuk mempelajari cara penggunaannya. Pihak pentadbiran boleh memohon
kepada PPD untuk mengadakan kursus penggunaan Frog VLE khas kepada para guru.
Selain itu, guru itu sendiri perlu
menggunakan medium Frog VLE ini sebagai platform pembelajaran. Antara
aktiviti-aktiviti yang boleh dilakukan adalah dengan mewujudkan pembelajaran
kolaboratif yang mana guru mengadakan satu perbincangan secara atas talian
(bilik darjah maya). Pelajar hanya perlu menjawab soalan perbincangan yang dikemukan
secara atas talian dan pelajar boleh mencari maklumat perbincangan juga
menggunakan maya. Hal ini dapat membantu pelajar untuk meningkatkan ilmu
pengetahuan mereka menggunakan internet dan komputer. Pelajar yang mempunyai
minat yang tinggi di dalam bidang ICT juga pasti akan lebih seronok untuk
belajar dan mampu membantu rakan-rakanya yang kurang kemahiran dalam penggunaan
ICT. KPM sendiri menekankan pembelajaran abad ke-21 di dalam bilik darjah. Dan
kaedah ini merupakan salah satu daripada pembelajaran abad ke-21.
Seterusnya, cadangan lain bagi
meningkatkan penggunaan medium ICT khususnya Frog VLE ini di sekolah adalah
dengan menaik taraf jalur lebar di sekolah-sekolah luar bandar. Bukan hanya di
pedalaman sabah sarawak sahaja yang menghadapi masalah ini tetapi
sekolah-sekolah di pedalaman semenanjung juga menghadapi masalah ini. Kerajaan
perlu mencari satu inisiatif yang baru agar pendidikan anak-anak pedalaman ini
tidak jauh ketinggalan dengan pendidikan sekarang. Terdapat guru yang
berkemahiran dalam penggunaan ICT tetapi apabila berkhidmat di sekolah
pedalaman guru ini tidak boleh membantu pelajar untuk mengeksplotasi medium ICT
ini. Oleh itu, pihak kerajaan perlu menambahbaik corak pendidikan abad ke-21 di
sekolah pedalaman.
Pihak kerajaan juga perlu
meningkatkan kemudahan ICT di sekolah-sekolah pedalaman. Seperti yang kita
semua sedia maklum, sekolah-sekolah di kawasan pedalaman agak kurang berkembang
dari segi kemudahan pendidikan. Di mana, masih terdapat sekolah yang tidak
mempunyai kemudahan komputer. Oleh itu, kerajaan dan KPM perlu mencari satu
inisiatif bagi membantu para guru di sekolah pedalam mendapatkan kemudahan
komputer. Ada sesetengah pihak mengatakan bahawa kemudahan ICT tidak perlu
disediakan di sekolah pedalaman kerana pelajar sekolah pedalaman majoritinya
“buta IT”. Kenyataan itu seharusnya tidak berlaku kerana, pendidikan bukan
mengira tahap, pangkat, agama dan budaya semata-mata. Pendidikan wajib
diberikan kepada semua golongan sama ada susah mahupun senang. Tiada istilah
“buta IT” jika masih terdapat sekolah yang tiada kemudahan ICT ini. Para
pelajar di sekolah-sekolah pedalaman juga berhak untuk mendapatkan pendidikan
selari dengan sekolah-sekolah bandar.
Dengan adanya pendidikan
berteraskan teknologi ini, sudah pasti pelajar akan lebih berminat untuk
belajar dan guru juga akan lebih mudah untuk mengawal mereka.
No comments:
Post a Comment