Tuesday 5 December 2017

10 LINK YOUTUBE BERKAITAN TEKNOLOGI DALAM BIDANG (PENDIDIKAN KHAS)

Tajuk : Visual Learners: Special Education and Technology

Video ini menceritakan teknik yang digunakan untuk pelajar berkeperluan khas iaitu dengan menggunakan teknik visual. di mana terdapat pelbagai gambar di dalam tablet untuk memudahkan pelajar menggambarkan objek tersebut.


Tajuk : 5 Technologies That Will Change Classroom Education

 

Video ini menjelaskan lima jenis teknologi yang digunakan di dalam bilik darjah bagi memudahkan sesi pengajaran dan pembelajaran. Antara contoh teknologi yang digunakan ialah, mesin pencetak 3D, virtual reality, cloud technologies dan sebagainya.


Tajuk : Revolutionary tech could give sight to the blind
Video ini menunjukkan satu alat yang dihasilkan untuk kegunaan golongan yang mengalami masalah penglihatan. Di mana alat ini boleh membantu golongan ini untuk melihat sesuatu objek seolah-olah ianya nyata. Alat ini boleh dibesarkan apabila kita melihat objek yang jauh dan boleh melihat sesuatu benda dengan lebih terperinci.

Tajuk : Expected future for the Deaf
Video ini merupakan satu video yang terdapat satu teknologi yang canggih untuk penggunaan golongan yang mengalami masalah pendengaran. Tekologi yang ditunjukkan merupakan satu teknologi yang diperbuat daripada gelas elektronik dan seseorang itu boleh melihat sesuatu daripada gelas elektronik itu dengan jelas dan tidak memerlukan bunyi. Contohnya melihat video.

Tajuk : C-Pen Exam Reader
Video ini menjelaskan berkaitan satu pen elektronik yang canggih di mana, kita hanya perlu memilih bahagian soalan yang kita ingin tahu dan perlu menekan butang untuk imbas dan kemudian maklumat itu akan disimpan dan seterusnya, jawapan atau penerangan kepada soalan itu akan diberikan. Hal ini dapat memudahkan pelajar untuk mengetahui sesuatu maklumat dengan lebih cepat.

Tajuk : Teknologi Pendidikan di Masa Depan
Video ini menunjukkan satu perubahan di dalam sistem pendidikan di mana pelbagai kemudahan teknologi digunakan di sekolah. Di mana pelajar tidak perlu lagi untuk membawa buku yang banyak ke sekolah. Pelajar hanya perlu membawa tablet yang tersendiri.

Tajuk : Deaf school revolutionises teaching with iPad learning programme
Video ini menunjukkan penggunaan iPad di sekolah masalah pendengaran. Pelajar hanya belajar dengan menggunakan kemudahan dan kecanggihan teknologi iPad. Jadi tiada alasan lagi untuk pelajar tipikal dan pelajar yang berkeperluan khas belajar sejajar dengan sistem pendidikan yang sama.

Tajuk : Special Educational Needs: Working with children on physical activities
Video ini menunjukkan kaedah yang digunakan bagi kanak-kanak yang berkeperluan khas untuk mempelajari sukan dan subjek yang menggunakan fizikal. Di mana mereka didedahkan dengan aktiviti fizikal yang moden. Guru telah menyediakan teknologi yang mampu untuk menarik minat pelajar untuk belajar.

Tajuk : SMART Table 442i
Smart table merupakan satu meja yang canggih di mana meja tersebut boleh digunakan untuk pelbagai tujuan. Selain daripada tempat untuk menulis, meletakkan makanan atau minuman, smart table ini boleh membantu pelajar atau pengguna untuk belajar atau membuat perbincangan di mana meja ini boleh disentuh dan ditulis.

Tajuk : e-Classroom: The Future of Education

Video ini menunjukkan suasana bilik darjah yang lengkap dengan kemudahan teknologi yang canggih bagi membantu memudahkan lagi sesi pengajaran dan pembelajaran.

No comments:

Post a Comment